09.01.2025

JURNALismE (x). Între sacru și profan(atori). Pupe în metamorfoză – în habitatul muzei

MOTTO:

„Patrimoniul este oglinda unui mental, a unei psihologii”

(R. Theodorescu)

 

Hula maiestuozității și monumentalismului

Catedralei Mântuirii Neamului dinspre unii casnici de-ai săi,

aceia cu sufletul împietrit, schilodit sau lipsă, neputincioși

în a aprecia că dacă-i atât de așa-și-pe-dincolo... – câți

încap în ea majoritatea-s și de mântuială și de compătimit

asemeni acelora. Alții, cărturari, unii rasați, umbresc  

superior de prin viloaiele lor mari cam cât câte-o biserică

falnică din cartier, cu altare personale pe langă studiouri,

cu trupe și gărzi – după ce-au  propovăduit și-n stânga

și-n dreapta fredonând cu convingere capitală că

„Dumnezeu iubește

 

lemnul și spațiile mici” –

și-l sodomnesc la unison alunecând cu Taxi pe strune. De care

secol ne-ar atârna? Nu orice muzică închide rănile sufletului,

ba unele dimpotrivă; și-apoi „obiceiul și tradiția” exceptează

știința și tehnologia, conservă sărăcia specifică și majoritatea

nenumarată și nesemnificativă prin urmare în habitat. Ne-ajung

muzeele... – ca referință originară; rezervațiile de tipul acesta

conservate absolut îngrijorează cumplit: doar „de-arătare

la turiști” e cam prea mare jertfa... De ce se duc – cei care se duc

cu biserca ascunsă-n suflet? Evadează; ȘI-ȘI ELIBEREAZĂ

URMAȘII. Dintre cei rămași aici originari unii fac eforturi

 

disperate pe alocuri pentru proptirea Dumnezeului lor prin colibele

cu hram și dezlegarea Fericirilor din chingi – după canonul

fățarnicilor de osândire aliniați la (de)mersul orchestrei

planetare. Ceilalți confesori, frați, de cruce sau nu, mai puțin

farisei între intimii lor – aduc din convingere slavă, înalță rugi

și-și îngăduie fel-de-fel de indulgențe prin casele de zid

ale Domnului lor vibrând alături de îngeri pe corzile harpei.

Dar noi ce facem totuși cu-atâtea altare bătrâne de lemn ce stau

într-o rână-n colibele-acelea osândite? – c-am cam terminat

de retrocedat, de reconstituit, de reabilitat centrele vechilor

urbe cu ștaif după blazon și pedigri,

 

si castele suficiente bugetate

cu plocoane „în stil românesc” cu vărf-și-ndesat! Noi ce facem

cu istoria traiului și spiritualității românilor? Se poate reabilita?

Dar românul marginalizat se poate (re)abilita – la condiția umană

contemporană – cu personalitate, morală, demnitate și conștiință

colectivă, solidaritate explicită la neam și țară? Să salvăm

muzee, monumente, statui nu alternative – cu privire la

timpul trecut – cum nici întoarcerea de facto la toate cele

câte au alimentat sărăcia și cu duhul. Cine are interesul

să producă și „conserve” anacronic mostre vii de comunități

întregi pentru dovezi, raport și exemplificare extinsă?

 

Să nu ne întoarcem în timp, și pe coclauri până la bordeie –

să interceptăm  pustnic vibrația cerului „la prima-ndemână” –

în vreme ce diferitele vieți anterioare ale celorlalți rămân

animate prin muzee – răsfățate, sigur, cu venerație și-atât! Noi

tot Miorița o clonăm în turme la fiecare reîncarnare... Și măgarii.

Emancipații fac diferența între cai de curse, de trăsură

ori de circ și ne „promovează”...  sărăcia  – cu umanoizi cu tot

de la cei de pe coclauri până la cei din boscheți. Conspirația-i

internă: trădătorii-s ai noștri, și complicitatea cu matricea

globală e conștient consimțită; cu majoritatea astfel preparată –

Z(m)eii ne învârtoșează în cazane...

 

fatalitatea. Suntem în mileniul trei –

receptați ritmul vieții, țineti pasul și trageți-i și pe-ai voștri

că altfel ne paște Evul mediu dacă nu, și iarăși nu ne mai ridicăm

din genunchi... de trudă; și de mătănii – când ne-a mai rămâne

vreme... dacă nu ne ancorăm în cotidian, în civilizație

și-n lumea modernă. Dumnezeu  nu se substituie

discernământului civil propriu, ba dimpotrivă; și apreciază

inițiativa individuală sau  colectivă de bun augur; și nici

prosperitatea nu cred că-i diasplace – doar huzurul și nimicnicia,

deșertăciunea și a indivizilor și a popoarelor în primul rând

care se implozează singure și se excomunică prin urmare

 

din grația divină și cauza ereticilor aleși înainte-mergători.

E de parcurs Scara lui Iacob pe treptele virtuții – om cu om.

Iarăși despre rutină: noi edificăm  (s)curgerea în timp și secătuim;

ne apune lumina... și cea reflectată și cea captată. Ucraina-i

in război de 1050 de zile – că acolo spiritul nu poate anihila altfel

duhul NAraȚIUNII interetnice (bi)confesional-degenerată – dar aici,

la noi... La noi în vreme de pace oameni-au luat-o din loc de bună-voie

siliți de-mprejurări: au abandonat corabia și echipaj după echipaj

fără remușcări; de pirații care s-au ales dintre cei rămași – ce să și zic?!

Industria a intrat în  Vacanța mare și-a devenit de divertisment,

de muzică, de modă și produs VIPuri

 

iar cea „demodată” am dat-o

la fier vechi; educația tocmai dă faliment – discret dacă-i anihilată

competiția – să nu lezeze stima de sine a idioților utili cu meritocrații,   

ori personalitatea beizadelelor frustrate; și cultura-i absolut de prisos –

adică mai mult încurcă viitorul analfabeților funcțional(i); infrastructura

-i pe făraș cu țară cu tot; pentru duhul nației eforturile-s conjugate din

răsPuteri cu propriii cre(ș)tini (l)abili să-l distrugă de data asta; baronii,

ciocoii noi, s-au calificat (pe măsura atingerii obiectivelor

care-au substituit populația dislocată) ca amărășteni nătângi cultivați

în ură și invidie din neam în neam  pe seama averii oricui, a tuturor  până

la zestrea României, adică vreo trei civilizații de la Traian încoace ratate.  

 

„- Ce-ai cu noi, mă?

Pentru ce să dăm cu var? –

                                                                    Vara la țară ” (G. Topârceanu)